2013. L’ofici de músic, per Lax’an’Busto

L’ofici de música avui en dia, a càrrec de Lax’n'Busto

Lax’n’Busto és un grup musical de pop-rock en català que es formà l’any 1986 al Vendrell. Fa 27 anys que toquen junts i acaben de publicar el disc nº15.

El 8 de maig de 2013, tres dels sis membres del grup ens van oferir una audició comentada que correspon al seu projecte educatiu: “Lax’n'Rock a les aules“. En Salva Racero Alberch (cantant) i dos dels membres fundadors: Pemi Rovirosa (guitarra) i Jimmy Piñol (bateria), ens van explicar el complex món de la creació musical, des de que les idees es materialitzen en forma de cançó fins que arriben al públic en forma de CD o de concert en directe. Porten 3 anys fent aquest projecte en instituts d’arreu de Catalunya.

+info: pàgina oficial dels Lax’n'Busto

Estudis musicals

Darrera una cançó hi ha gent amb estudis, amb una carrera (músics i tècnics) i que han fet una inversió considerable d’esforç, temps i diners

On estudiar música a…

… GIRONA I RODALIES +info

… BARCELONA

  • Conservatori Superior de Música del Liceu
  • ESMUC. Escola Superior de Música de Catalunya. Especialitats

Creació musical i assajos abans de l’enregistrament

La creació de les cançons és un treball individual

Si un membre del grup té una idea musical, l’escriu en forma d’esbós (en paper o tocant-cantant) del què pensa que podria ser una possible cançó per poder-la posar en comú amb la resta de la banda.

En els assajos hi ha un treball en equip de la banda per vestir la cançó, perquè cada músic és qui coneix més bé el seu instruments i pot aportar idees

Els elements de la música que té una cançó són:

  • Melodia.És l’element musical que transmet l’emoció.
  • Lletra. “Ha de lligar amb la música… trista o alegre… per transmetre bé el missatge.
  • Tonalitat. “Es fan canvis per donar èmfasi o energia a la lletra”. El to de la cançó determina el registre en què s’haurà de cantar. Cal que el cantant s’hi trobi còmode vocalment. Per això, la música s’ha d’adaptar a la veu del cantant; si té una veu més aguda o més greu s’ha de canviar de to.
  • Harmonia (acords). a) si no tenen cap tema o melodia,el guitarrista o el que toca els teclats fa una roda d’acord que serveixi de base per a una tonada; b) si tenen una melodia, tria els acords que hi vagin bé.
  • Ritme. És l’element musical amb el que es comencen a gravar els discos”. El bateria busca una combinació tímbrica que tingui un ritme que s’adigui amb la melodia de la cançó.
  • Tempo o aire de la cançó. La banda interpreta la cançó a diferents velocitats fins a trobar la més adient a la melodia i al text.

L’ordre en què es van creant aquests elements de la cançó és indistint. Depèn del músic i de la idea.

“Els assajos serveixen per vestir les cançons”

Programes d’edició musical

Els programes d’edició, com el Home Studio, ens permeten imaginar com podria ser, com sonaria la cançó amb diferents instruments“.

  • Creació i còpia de partitures / particel·les (ex. MuseScore)
  • Enregistrament i edició de so (ex. Audacity).

 

Indústria discogràfica

Amb les noves tecnologies es descarrega música sense prejudicis. No hi ha lleis per controlar-lo. Els que se’n beneficien són les empreses telefòniques, no els músics“.

  • Creació d’una maqueta. Calen dues sales insonoritzades entre elles, però cadascuna sonoritzada: la sala de gravació i la sala de control”
    • Enregistrament amb programes professionals. Els instruments i veus es graven per separat en pistes d’àudio, però mentre toquen o canten la part de la cançó, escolten amb uns auriculars el ritme. En acabar, es poden afegir efectes.
      • SALA DE GRAVACIÓ: instruments que han d’aparèixer al disc, amplificadors, micròfons per capturar el so.
      • SALA DE CONTROL: taula de so, altaveus fidels per a reproduir exactament el que s’està enregistrant i aparells auxiliars per afegir efectes de so.
    • Mescles. “És com fer un puzzle”. Les pistes de cadascun dels diferents instruments o de les diferents veus gravades per separat es barregen  en dues úniques pistes (una per a cada orella) que corresponen al so que se sentirà per l’altaveu dret i l’esquerre.
    • Masterització (mastering).És un procés tècnic per construir un màster que és el que es porta a la fàbrica de discs. Consisteix en retocar les freqüències auditives de tot el disc per equilibrar el so de totes les cançons

El productor/a musical és com el director del projecte. Ajuda al grup per acabar de construir les cançons

  • A partir de la maqueta es fabrica el suport físic de la música: CD (abans eren  discs de vinil: LP o long play i SP o single play)
  • Marketing, publicitat i difusió.Es promociona un disc per donar a conèixer el treball del grupSi es fes màrquetin tots els punts anteriors no tendrien cap sentit”
    • Vídeoclip (de la cançó que dóna nom al CD o la que servirà per a promocionar-lo)
    • Promoció en premsa, ràdio, tv…  mitjançant entrevistes, anuncis, actuacions promocionals, etc.

     

Concerts: música en directe

Per aquesta professió [la de músic], i d’altres també, cal esforç, dedicació, preparació i, sobretot, passar-s’ho bé i disfrutar fent-la,per poder comunicar i transmetre emocions al públic“.

  • Backline. Instruments i equipament necessari (cables i aparells tècnics) per a muntar un espectacle.
  • Rider. Document on hi ha els requeriments del grup. Inclou des d’aspectes específicament musicals a d’altres de tècnics, fins al tipus de personal que necessiten.  Pot contenir, també, aspectes de caràcter logístic (tipus d’allotjament, transport, beguders, menjars durant l’espectacle o abans i després,  etc.)

En un concert en directe intervenen tot un equip format per artistes i tècnics:

  • Road manager. És la persona que sap el que es fa cadascú en cada moment i sap com funciona tot el concert. Normalment és el primer d’arribar i l’últim de marxar.
  • Músics
  • Tècnics de so
  • Tècnics de llum
  • Tècnics d’audiovisual (imatges en pantalla)
  • Personal de seguretat
  • Muntadors (càrrega i descàrrega d’aparells de so, instruments, etc.)

També són part importat el personal de maquillatge, vestuari… perquè un artista no pot sortir davant del públic de qualsevol manera…

“Ens podem imaginar un món sense música?

6 Thoughts on “2013. L’ofici de músic, per Lax’an’Busto

  1. Pep Gelis on 13 maig 2013 at 11:24 said:

    El text està molt complet. M’agrada que hi hagi frases que van dir a l’audició, resaltades, i que estigui dividit en diferents apartats, però jo hi hagués posat alguna imatge.

  2. Oriol Mulero Bartra on 13 maig 2013 at 11:27 said:

    El dimecres 8 de maig del 2013, tres membres del grup Lax’n'Busto, formen un grup anomenat Lax’n'Rock A Les Aules, participen en instituts per ensenyar el que estar darrera de tota música. Els membres,3 de 6, són: Salva Racero Alberch (cantant) i dos dels membres fundadors: Pemi Rovirosa (guitarra) i Jimmy Piñol (bateria).

  3. Pol Planas 2nB on 13 maig 2013 at 11:29 said:

    Lax’n'Busto és un grup musical de pop-rock en català que es formà l’any 1986 al Vendrell. El 8 de maig de 2013, tres dels sis membres del grup Lax’n’Busto ens van oferir una audició comentada que correspon al seu projecte educatiu: “Lax’n’Rock a les aules“.

  4. Bernat Galay on 15 maig 2013 at 18:43 said:

    Crec que no ens podem imaginar un món sense música perquè a vegades la música, quan estem enfadats, desanimats… ens pot animar.

  5. Hermann Grossmann on 16 maig 2013 at 10:02 said:

    Em va agradar molt l’audició i em vaig adonar que no és tan fàcil ser músic i publicar un disc.

  6. No es tan fácil ser músic. Per que darrere de cada cada musica o disc hi ha molt de treball. Les fan amb programes profecionals de ordinador y tens que saber utlitzar-lo bé. Per sacarli molt profic, el programa serveix pero posar instruments fals.

    iSER MUSIC NO ES FACIL!

Deixa un comentari